Direktlänk till inlägg 21 april 2015

En fråga om endometrios

Av F Anonymous - 21 april 2015 18:46

Ja, mycket frågor just nu! Jag har ju misstänkt endometrios men ingen diagnos, jag är så osäker på om jag vill göra en titthålaop. eftersom den kan skada äggstockarna och i sig orsaka ofrivillig barnlöshet... ja, så därav har jag inte gjort en operation än. Vill ju inte minska chanserna ännu mer, som att de inte vore illa nog redan!

Nu till frågan, kan man få behandling dvs smärtstillande trots att man inte fått diagnos än? Har smärtor allt oftare och ni som har det vet hur illa det kan vara, jag blir sängliggande, orörlig, ena stunden frossa andra stunden genomblöt av svett. Det svartnar för ögonen och har flera gånger vart ett ögonblick från att tuppa av, illamående och kräkningar av smärtorna. Olika receptfria läkemedel hjälper inte på mig! Så, är det någon som fått starkare smärtstillande utskrivet trots att ni inte fått någon diagnos än?

 
 
batmanbebis

batmanbebis

21 april 2015 18:56

HEj
progesteron kräm har hjälpt endel att linda sin endro.
Jag har dock inte läst om att det ska påverka fertiliteten att göra en titthålsoperation, men om så är fallet så förstår jag din oro. Vad säger din gynekolog?

http://www.batmanbebis.bloggplatsen.se

F Anonymous

21 april 2015 23:03

Hej!
Jag antar att det finns receptfritt? :)
Helst av allt så vill de ju inte göra en titthålsoperation just på grund av att de vill låta det vara orört där inne, eftersom det kan ta skada på äggstockarna. Så det ligger ju mestadels i mina händer hur jag vill göra.. Men man blir så osäker!

 
Libra

Libra

21 april 2015 23:12

Jag har inte fått någon diagnos ännu men har fått Citodon till att börja med. När inte det hjälpte så fick jag Oxycodone som jag tar nu när jag har ont. Åk in akut när du har ont och säg att du har misstänkt endo. Jag har även fått börja med Synarela för att slippa blödning och ha ont. P-piller kan man också få ta även om man ska göra IVF.

Det finns också ett smärtstillande som heter Orudis om du tål antiinflammatoriskt. Men det är nog inte så bra att ta när man försöker bli gravid.

Åker du in akut så förstår dem hur ont du har!!!

Lycka till!
Kram

http://www.minbebis.com/blogg/libra

F Anonymous

21 april 2015 23:18

Tack!
Skönt att höra att de går att få den hjälpen även utan diagnos! Jag är så dum att jag aldrig åker in akut, så dum som ska hålla ut smärtorna! Men nästa gång får de nog bli så, hemska smärtor och man måste inse att man inte är mer än människa.

När man inte har smärtorna glömmer man hur förbannat ont de gör! Men ja, nästa gång blir det akut in.

Tack för ditt svar! Så skönt att kunna fråga er som är i samma sits och höra om andras erfarenheter. Kram!!

(En fråga, hur fungerar de med jobb och när du är tvungen att äta starka smärtstillande? Sjukskrivning?)

 
Libraw

Libraw

25 april 2015 11:45

Eftersom jag jobbar som personlig assistent så får jag tyvärr sjukskriva mig när jag har ont. För jag blir ganska påverkad av medicinerna. Men man får testa sig fram.
Kram

http://www.minbebis.com/blogg/libra

F Anonymous

26 april 2015 12:02

Okej. Ja det kan jag tänka mig. Hur tar arbetsgivaren det? Jobbar också i vården och har ganska mycket frånvaro pga smärtor. Dom tar det inte så bra på jobbet och bara de känns ju jobbigt.

 
Ingen bild

Sara

25 april 2015 20:45

Det går att få amärtatilande utan att ha dn fastställd diagnos. Beroende på vad för slags smärta du har aå finns det ju lite olika alternativ, har du problem med kramper är ex papaverin bra. Om du har misstänkt endo så är det även vettigt att sättas på en hormonbehandling i 6 månader, det höjer ens odds att lyckas bli gravid.

Om du får smärtstillande som du upplever att du blir påverkad av så kan du ju sjukskriva dig själv upp till en vecka. Efter det brukar insättningsymtomen försvinna.

F Anonymous

5 maj 2015 11:02

Tack, vilken bra information! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av F Anonymous - 20 oktober 2015 22:50

Jag vill ofta skriva, men jag har ingenting att skriva om. Livet är mycket och har länge varit mycket, för mycket. När en familjemedlem drabbades av cancer slog det mig till marken, så hårt! Dagar gick utan att jag sa ett ord, jag gick mellan sovrum,...

Av F Anonymous - 24 juni 2015 23:24

Hej! Att få vara kreativ är för mig ren terapi och de senaste har jag sökt nytt att få skapa med händerna. Jag vill göra nått för oss, oss barnlösa! Jag kommer börja skapa smycken och pengarna vill jag skänka till välgörenhet/forskning. Jag ha...

Av F Anonymous - 30 maj 2015 12:16


Massa stora varma styrkekramar till alla er som fortfarande kämpar! ...

Av F Anonymous - 21 maj 2015 18:20

Nu är jag här igen med mina eviga frågor. Som jag skrivit innan så har vi fått ett allvarligt cancerbesked nära i min familj, jag jobbar med sjuka människor och även cancersjuka. Jag känner att jag inte klarar av jobbet just i nuläget när allt är som...

Av F Anonymous - 5 maj 2015 22:30

Jag efterlyser bloggar om barnlöshet/ivf som inte är gravida. Jag vet att jag inte är ensam, men de flesta jag läser har lyckats. Jag läser Libras IVF karusell och jakten efter total lycka. Men eftersom jag medvetet hållt mig borta från denna vär...

Presentation

Jag är en 25 årig tjej som tillsammans med min kära sambo befinner oss i IVF träsket, det här är min ventil och här kan ni följa vår kamp mot det efterlängtade lilla pyret.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards